Domů

Mapa

Plán

Hnací vozidla

Odklony

Momentky

 

 

 

 

 

 

ODKAZY

žst. Zákupy

 

DOTAZY

Email

 

TOPlist

 

 

 

Výhybna   Žizníkov

Aktualizováno 10.3.2007

 

Výhybna Žizníkov leží v kilometru 89,450 a v kilometru 4,990  na trati Česká Lípa - Liberec (086). Její dvě kilometrické polohy jsou zapříčiněny tím, že se jedná o přeložku původní tratě. Původně trať vedla od zástavky Vlčí Důl doprava (ve směru od Liberce) a podél koryta řeky Ploučnice se přiblížila k  silnici druhé třídy až k zastávce Dobranov. Odtud pak pokračovala podél silnice, aby před městem překonala třemi mosty samotnou řeku Ploučnici a vyústila ve stanici Česká Lípa město. Tato stará trať je v současné době hojně využívána cyklostezka. A právě kvůli uzlu Česká Lípa Město, který býval v dobách své slávy mnohokrát ucpán, jelikož sloužil i jako nákladní nádraží pro sestavování zátěží, byla postavena tato přeložka. Trať  od zastávky Vlčí Důl - Dobranov pokračuje přes řeku Ploučnici a ústí do výhybny Žizníkov. Z výhybny pak trať pokračuje souběžně s tratí od Srní u České Lípy do stanice Česká Lípa hl.n.

Výhybna též leží v kilometru 4,032 na trati Srní u České Lípy - výh. Žizníkov. Jedna se o spojku mezi tratí Česká Lípa  - Liberec (086) a tratí Bakov nad Jizerou - Česká Lípa (080). Tato spojka byla určena převážně pro zásobování Sovětských vojsk v Mimoni a odvozu a návozu komodit do Brniště, tím by se výrazně ulehčilo přetíženému nádraží Česká Lípa Město.  Vlaky začali jezdit přes výhybnu Žizníkov se zahájením  grafikonu 1989/90 a plná aktivace výhybny proběhla posléze v lednu 1990. A tak tato spojka neměla dlouhého využití. V současnosti je tato spojka využívána velice sporadicky. Posledních několik let zde na ní byl dokonce pravidelný osobní provoz. Jednalo se o tzv. "Koupáky", neboli Sp vlaky, které jezdili přes léto z Liberce přímo do Doks. Bohužel situace na Máchově jezeře nebyla nejlepší a lidi těmito vlaky moc nejezdili  a tak v sezoně 2005/2006 už tyto vlaky zavedeny nejsou. Oživení na této spojce skýtají ještě jízdy odklonů. To když na trati mezi Bakovem, Turnovem a Libercem je nepřetržitá výluka, tak veškerá zátěž směřující do/ z Liberce jede přes tuto spojku. Vzhledem k tomu, že norma na jednu lokomotivu nahoru na Křižany je 350tun, tak není problém zde potom potkat vlaky se čtyřmi lokomotivami.

Ve výhybně Žizníkov je zabezpečovací zařízení Test 12 a všechny tratě jsou zabezpečeny Automatickým Hradlem. Trať z České Lípy do Zákup dovoluje traťovou rychlost až 100km/hod a na odbočce do Srní je traťová rychlost  80km/hod. Všechny vyhybky mohou být pojížděny až 80km/hod. V okolí České Lípy jsou to zatím nejrychleji pojížděné tratě. Zvláštností výhybny je křižování bez zastavování, které zde vzhledem k délce kolejí (cca 650nm), přehlednosti výhybny, zkušenosti strojvůdců a výpravčích celkem pravidelně probíhá.